3 vigtige overvejelser ved valg af din kranpartner

Af Peter - 25 Jun 2023

Det er en dyr investering, når virksomheden skal ud at anskaffe sig nye kraner. Af samme årsag er der ikke råd til fejl, da kranen skal være pålidelig, og aftalen omkring service skal være til at regne med. I denne artikel får du 3 tips til nogle af de vigtigste overvejelser, som du skal gøre dig forud for bestilling af en ny kran. 

Find gerne den førende i branchen

Når du skal investere i en dyr maskine, som en kran jo er, er det en god idé at starte med at undersøge, hvem der er de bedste i branchen. 

Det gør man på flere måder – både ved at undersøge andres omtale og se virksomhedens egne cases an. I mange brancher er der en oplagt kandidat at henvende sig til, mens nogle brancher ikke har en decideret virksomhed i den gule førertrøje. 

Start derfor med at undersøge, hvilke virksomheder, der ligner seriøse kandidater til din ordre. Du kan dels se på, om det er en dansk eller international leverandør – dels se på, hvor længe virksomheden har eksisteret. En virksomhed, der har en lang historie som specialiseret leverandør, vil ofte være et godt sted at henvende sig. Årsagen er, at de i deres levetid har leveret mange projekter og uden tvivl besidder de rette kompetencer til at løse specialopgaver – hvilket det kan være at få lavet en kran, som gerne skal passe 110% til de påtænkte brugsscenarier. 

Læs derfor virksomhedens cases – og sammenhold dem så med de ting, som tidligere kunder skriver i deres anmeldelser.  

Tænk ‘to ører og en mund’

Når du skal vælge din kran, så vær ikke bange for at overlade initiativet til den valgte virksomhed. Husk at du typisk vil tale med de bedste inden for deres branche, som har løst mange opgaver tidligere. De vil derfor ofte kunne fortælle dig om ting, som du end ikke selv havde tænkt over. Du skal med andre ord lade dem føre ordet og tage ved lære – men naturligvis fremføre de ting, som er vigtige for dig.   

Sørg for mulighed for efterservice

Når man bestiller en dyr og ofte kompleks maskine som en kran jo er, er det vigtigt, at de, der designer og udvikler den, også kan stå for at hjælpe med efterservicen. Det er naturligvis de periodiske eftersyn såvel som løbende service og evt. forbedringer, som kunderne selv skal eftersøge hos deres leverandør 

Dette er en næsten lige så vigtig del som det at opbygge selve køretøjet med kran, da en ukampdygtig kran vil forhindre virksomheden i at kunne udføre de projekter, den er bestilt til. Det kan i værste fald føre til stilstand, hvormed både tidsplan og budget vil skride.