Tre gode råd til et bedre indeklima

Du har sikkert hørt begrebet før, og langt hen ad vejen oplever du det nok også, uden helt at være klar over det – især hvis dit indeklima er dårligt. Allergi, hovedpine og dårlig nattesøvn kan manifestere sig ved dårligt indeklima. Her får du derfor et par gode råd til hvordan du kan forbedre indeklimaet derhjemme, så din hverdag og sundhed forbedres.

Sørg for ordentlig ventilation

Det handler om først og fremmest at lufte ud jævnligt i hjemmet. Anbefalet er det med gennemtræk i 5-10 minutter, tre gange om dagen, hvilket kan være svært at opnå, men forsøg alligevel at gøre det så ofte som muligt. Alternativt eller supplerende til at lufte ud i hjemmet, kan du investere i at få installeret god ventilation ved en skræddersyet pakkeløsning, der kan hjælpe dig med at udskifte luft i rum som badeværelset, soveværelset eller stuen meget præcist.

Undgå fugtighed indendørs

Fugt indendørs er en del af et dårligt indeklima, og det påvirker både dig, men også huset, der rent faktisk kan tage skade af fugtigheden. Derfor handler det om at undgå de ting, der kan skabet meget fugt indendørs. Eksempelvis betyder det, at du ikke bør tørre tøj indendørs. Forsøg at gøre det udenfor eller i en tørretumbler med kondensbeholder. I køkkenet gælder det om at bruge emhætte når du laver mad, så maddampen, der også er fugtig, ikke spredes til resten af huset. På badeværelset kan du også bruge tiltag som at lukke døren når du bader, og sørge for at lufte godt ud bagefter!

Støvsug og fjern kondens

Slutteligt ses at indeklimaet forbedres, hvis du støvsuger og gør rent lidt oftere. Når du fjerner støvpartikler og snavs, kan allergiramte nemmere undslippe. Samtidig kan du med fordel også fjerne kondens på den indvendige side af vinduerne med toiletpapir. Hvis der er meget kondens er det tegn på for høj luftfugtighed.